راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز

در این پست چگونگی راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز را تشریح خواهیم کرد.

راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز

راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز

در اینجا می خواهیم اطلاعات مهمی را که در هنگام مواجهه با وضعیت اضطراری یا بحرانی بایستی مورد استفاده قرار دهید به اشتراک بگذاریم. اگر یک الکتروموتور سه فاز دارید و فقط یک منبع تغذیه تک فاز در دسترس شما قرار دارد، چه کاری انجام می دهید؟

چگونه یک موتور سه فاز را با استفاده از یک منبع تغذیه تکفاز راه اندازی کنیم؟ در واقع موتور سه فاز می تواند با کمک یک خازن دایم کار با یک منبع تغذیه تک فاز کار کند. این قطعه کوچک (خازن) برای راه اندازی و فعالیت یک موتور سه فاز در هنگام تغذیه با منبع تکفاز بسیار مفید است.

به طور معمول سیم پیچ یک موتور سه فاز به دو حالیت مختلف می تواند متصل گردد، که شامل اتصال ستاره و اتصال مثلث است. در این پست، چگونگی سیم کشی خازن در موتور سه فاز، چگونگی تغییر جهت گردش موتور، چگونگی تخمین مقدار خازن و انتخاب خازن مناسب را توضیح خواهیم داد.

برای یک موتور سه فاز با منبع تغذیه تکفاز، چگونه باید خازن را نصب و سیم کشی کرد؟

1) سیم کشی خازن برای اتصال مثلث

برای چرخش مستقیم و معکوس در اتصال مثلث ما باید خازن را مطابق شکل زیر به سیم پیچها متصل نماییم.

2) سیم کشی خازن برای اتصال ستاره

برای چرخش مستقیم و معکوس در اتصال ستاره ما باید خازن را مطابق شکل زیر به سیم پیچها متصل نماییم.

 

خروجی موتور

باید توجه کرد که در هنگام تبدیل منبع تغذیه موتور از سه فاز به تکفاز خروجی های موتور شامل توان خروجی و گشتاور کار و راه اندازی آن تغییر خواهد کرد. محاسبه این تغییرات با توجه به نامتقارن شدن مدار الکتروموتور بسیار مشکل می باشد.اما برخی روابط تجربی در این زمینه وجود دارد که می تواند به ما کمک کند. به دستورالعمل زیر توجه کنید.

مقادیرعملکردی موتور هنگامی که یک موتور سه فاز به شبکه تکفاز متصل شده است، می توان انتظار داشت مطابق مقادیر زیر باشد.

گشتاور راه اندازی : از 25 تا 30 درصد مقدار نامی

حداکثر ولتاژ : از 70 الی 80 درصد مقدار نامی

توجه: اگر گشتاور راه اندازی کافی نیست، می توان آن را با افزودن یک خازن راه انداز موتور که مقدار خازنی آن تقریبا دو برابر مقدار ذکر شده است بهبود بخشید. اندازه این خازن باید پس از انجام تست در حالت واقعی و با آزمون و خطا تعیین شود.

چگونه می توان خازن مناسب را انتخاب کرد؟

تصمیم گیری در این مورد بسیار مهم است که ما باید اندازه حدودی خازن در هنگام برنامه ریزی برای کارکرد موتور سه فاز در منبع تغذیه تک فاز را در نظر بگیریم. اگر انتخاب خازن بدرستی انجام نشده باشد ممکن است بر وضعیت و عملکرد موتور تاثیر بگذارد  و همچنین می تواند به سیم پیچ موتورآسیب وارد کند.

در جدول زیر مقدار تقریبی خازن مورد نیاز آورده شده است. ما باید ولتاژ حین کار VS  و ولتاژ شبکه را برای جلوگیری از هر گونه آسیب در سیم پیچ سه فاز و یا خود خازن را در نظر بگیریم.

به جدول زیر مراجعه نمایید:

 اینورترهای ورودی تکفاز پرتوصنعت

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 

ظرفیت خازن بایستی به درستی انتخاب شود تا جریانهای دو فاز مختلف را یکسان و مساوی با جریان نامی موتور Ie بکند. یعنی I1=I2=Ie . اگر به گشتاور راه اندازی بالا نیاز دارید. شما می توانید یک خازن راه انداز اضافه کنید و به خازن دائم کار خود متصل کنید. هنگامی که جریان الکتروموتور نرمال شد خازن راه انداز را جدا کنید.

استفاده از موتور سه فاز با تغذیه برق تکفاز مزیتهایی دارد. انجام این روش ساده است. اما عموما ظرفیت شبکه تغذیه تکفاز بسیار کم است و همچنین بایستی در مقابل جریان راه اندازی زیاد دوام بیاورد، از اینرو این روش بر روی موتورهای 1 کیلووات و کمتر قابل اجرا است. انتخاب خازن نامناسب می تواند منجر به داغ شده و سوختن موتور شود گشتاور موتور مقدار نوسانی شده و توان آن اندکی کاهش می یابد اینها نیز معایب انجام این کار هستند.

خریدن اینورتر یا درایو فرکانس متغیر

یک اینورتر یا همان درایو فرکانس متغیر (Variable Frequency Drive) یک تجهیز برای کارکرد موتور در سرعتهای متغیر است. یک نوع از این اینورترها ورودی تکفاز و خروجی سه فاز دارند. که با منبع تغذیه تکفاز 220 ولت تا 240 ولت کار می کنند. با استفاده از اینورتر جریان هجومی حین راه اندازی حذف می شود. و باعث می شود سرعت موتور از سرعت صفر تا سرعت نامی آن به نرمی تغییر کند. علاوه بر آن قیمت درایو به میزان منطقی کاهش پیدا کرده است. موتور درایو اینورترهای ورودی تکفاز را در دو گروه به شرح زیر ارائه می کند.

1- ورودی تکفاز – خروجی سه فاز 220 ولت (توان خروجی 0.37 تا 3.7 کیلووات)
2- ورودی تکفاز – خروجی سه فاز 380 ولت (توان خروجی 2.2 تا 11 کیلووات)

اینورترهای گروه اول ارزان تر می باشند اما در گروه دوم بدلیل نیاز به مدارهای مفصل افزاینده ولتاژ اینورتر حجیم تر و گران تر می شود اما مزیت آن این است که خروجی 380 ولت می دهد. در شکل زیر اینورترهای خروجی 220 ولت و خروجی 380 ولت شرکت پرتوصنعت نشان داده شده اند.

اینورترهای تکفاز پرتوصنعت

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

 موتور درایو علاوه بر اینورترهای پرتوصنعت برندهای دیگر اینورتر ورودی تکفاز خروجی سه فاز را نیز عرضه می کند که از طریق لینکهای زیر می توانید مشخصات و لیست قیمت آنها را مشاهده بفرمایید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

مزایای استفاده از اینورتر (درایو فرکانس متغیر) برای موتور 3 فاز

1- با استفاده از تنظیم پارامترهای اینورتر راه اندازی نرم می تواند استفاده شود و زمان راه اندازی می تواند از چند ثانیه تا چند ده دقیقه تنظیم شود.
2- عملکرد تنظیم سرعت غیر پله ای و پیوسته برای ایجاد شرایط کاری موتور در بهترین وضعیت.
3- بدلیل وجود خازن و مدارات بهبود ضریب توان نقش بار خازنی برای موتور داشته و ضریب توان آن را افزایش می دهد.
4- اینورتر توایع حفاظتی تشخیص خطای داخلی، اضافه بار، اضافه ولتاژ، کم بودن ولتاژ، گرم شدن بیش از حد و بیش از 10 تابع حفاظتی مختلف را دارد.
5- می تواند به آسانی از طریق صفحه کلید بر روی خود برنامه ریزی شود تا بصورت اتوماتیک کنترل شود.

 

منبع :  https://www.electricneutron.com/electric-motor

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره کنترل الکتروموتور و ادوات مربوطه مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- نحوه کار رزولور چگونه است؟

2- اصول شینه بندی تابلو برق

3- روش های کنترل موتور القایی

4- تست های مهم برای تایید تابلو برق

5- تجهیزات اصلی تابلو برق

6- کنترل اینورتر با پی ال سی

7- یک برنامه ساده PLC برای کنترل موتور AC

8- راه اندازی موتور با اتوترانس

9- راه اندازی و کنترل موتور اسلیپ رینگ

10- سایز کردن کابل و سیم

11- راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز

12- نحوه سیم کشی اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

13- راه اندازی ستاره مثلث

14- راه اندازی موتور القایی با ولتاژ مستقیم خط

15- سنسور اثر هال در کنترل موتور

16- مقایسه انکودر و رزولور

17- سنجش سرعت و موقعیت با استفاده از انکودر

 18- انکودر دوار چیست؟

19- انتخاب تجهیزات فیدبک مناسب برای موتور

20- انتخاب الکتروموتور برای کنترل دقیق حرکت

نظرات کاربران

Responsive image
سعید
1401/01/20

ممکن است موتور دو اسب سه فازه با پک فاز راه انداژی کرد برای خم کن میلگرد چه خازنی استفاده شود

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سعید جان
برای این الکتروموتور خازن نزدیک به 100 میکروفاراد دائم کار مورد نیاز می باشد. احتمالا مقدار توان موتور کم می شود

Responsive image
احمدعابد
1400/10/10

می دانیم برای روشن شدن یک لامپ مدار باید بسته باشد در حالی که به یک ژنراتور سه فاز یه لامپ ۱۰۰ وصل کردم اما نول آن را با فاصله چند متری از زمین گرفتم چطور ممکن است که لامپ روشن میشود بدون انکه مدار بسنه باشد این جهت جریان از کجا نشئت پیدا میکند لطفا توضیح دهید

Responsive image
علی
1400/10/08

سلام مهندس وقت بخیرموتورسه فازیک اسب دارم بابرق تکفاز چه خازنی یااینورتری استفاده کنم قیمت اینورتررامیفرماییدچنده .باتشکرفراوان ازشماخسته نباشید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

لطفا با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید که مشخصات بگیرم و اینورتر را خدمت شما معرفی کنیم.

Responsive image
محسن منتطری
1400/04/16

سلام مهندس برای راه اندازی موتور سه فاز,با اینورتر تک فاز به 3 فاز سربندی باید مثل باشه یا ستاره چاییش رو هم یک مقدار توضیح دهید ممنون میشوم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محسن جان
شما هر اتصال بزنید باید ولتاژ اینورتر و ولتاژ اتصال الکتروموتور با هم منطبق باشند. اگر اینورتر شما ورودی 220 ولت و خروجی 220 ولت سه فاز است و بر روی پلاک الکتروموتور 380 ولت ستاره و 220 ولت مثلث درج شده است الکتروموتور باید بصورت مثلث وصل شود و اما اگر الکتروموتور 660 ولت ستاره و 380 ولت مثلث باشد نمی تواند با این اینورتر راه اندازی شود.

Responsive image
مسعود ابراهيمي
1400/02/16

عرض سلام و ادب بنده يك دستگاه قهوه ساز خريدم كه با برق سه فاز كار ميكنه و ميخواستم ببينم امكان اين هست كه با خازن يا هر تبديل ديگه اي به طور دائمي به تك فاز وصل شه و مجبور نباشم كنتور برق رو تعويض كنم؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب ابراهیمی

اگر بخش کنترلی دستگاه از برق تکفاز استفاده می کند و موتور قهوه ساز سه فاز است می شود موتور را با خازن راه اندازی کرد اما توان موتور مقداری کاهش پیدا می کند. اما اگر دستگاه بخش های دیگری هم دارد بهتر است که یک اینورتر ورودی تکفاز با خروجی سه فاز تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در صورت نیار با بنده تماس بگیرید.

Responsive image
ابراهیم قاسمی
1399/03/31

سلام میخواستم اسپیندل بخرم ولی دو مدل سه فاز 220ولت و سه فاز 380 ولتی وجود داشت! من پرسیدم، سه فاز ۲۲۰ ولتی یعنی سه تا تک فاز که ولتاژشون نسبت به نول ۲۲۰ و نسبت به هم ۳۸۰ ولت هستش؟ مثل سه فاز خانگی؟ با این تفاسیر سه فاز ۳۸۰ دیگه چیه؟ حالا فروشنده اطلاعات کافی نداشت! ممنونم. از شما.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب قاسمی

من نمی توانم در این زمینه کمکی بکنم. چون اصلا این الکتروموتور را ندیده ام. در صورت نیاز از پلاک موتور عکس تهیه کنید و برای من بفرستید. شماره بنده در فوتر سایت موجود است.

Responsive image
جواد رستمی
1399/03/13

سلام آقای مهندس،من چندتا موتور سه فاز بزرگ و کوچیک دارم که سه ساله تو انبار بوده و پلاکش کاملا پاک شده ،چجوری میتونم بفهمم که مشخصاتش چیه،

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جواد جان

پلاکها فلزی هستند و معمولا به راحتی آسیب نمی بینند. در هر صورت به تجربه و از روی فریم سایز و وزن موتور می توان به توان نامی آن پی برد.

Responsive image
محمد جواد صمدی
1399/03/10

سلام. آقای مهندس برای راه اندازی الکتروموتور 2 اسب سه فاز با فرمولی که فرمودید خازن 105میکروفاراد نیاز است حالا توان تقریبا چه مقدار کاهش می یابد و آیا میتوان 12 ساعت مدام از آن کار کشید؟ این الکترو موتور برای حلزونی مکنده خاک اره میباشد.سپاس

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب آقای صمدی

خازن 100 میکروفاراد دائم کار در بازار موجود است. اما توان موتور قطعا کاهش می یابد و موتور هم احتمال دارد که نتواند بار شما را بدرستی راه اندازی کند و مشکل دیگر احتمال داغ شدن آن هم وجود دارد پس باید تا سه ساعت دمای آن کنترل شود تا دمای پوسته از 100 درجه بیشتر نشود. اما در نهایت استفاده از خازن برای جایی استفاده می شود که شما ضرورتا و موقت می خواهید موتور سه فاز را با برق تکفاز راه اندازی کنید. اگر می خواهید راندمان و توان خوب و کارکرد مطمئن داشته باشید از اینورترهای ورودی تکفاز استفاده کنید خروجی این اینورترها سه فاز است و براحتی یک موتور سه فاز را تغذیه می کند.

Responsive image
کیوان میره کی
1399/03/07

سلام مهندس یک موتور ۱۱ کیلو سه فاز دارم ولی برقم تک فازه،اینورتر اشنایدر Atv71hd15m3xتک فاز به سه فاز کارم رو راه میندازه؟با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کیوان جان

من با ااون اینورتر آشنا نیستم اما موتور 11 کیلووات اتصال مثلث 380 ولت دارد و شما نیاز به اینورتر خروجی 380 ولت داریدعلاوه بر آن جریان مجاز اشتراک برق تکفاز در ایران 25 و 32 آمپر است که نهایتا موتور 4 کیلووات را پاسخگو هست این را هم مدنظر داشته باشید.

Responsive image
سعید
1399/02/15

سلام مهندس یک موتور سه فاز 11 کیلو داریم نمی‌دانم باید به صورت ستاره راه اندازی کنم یا مثلث

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سعید جان

یک الکتروموتور 11 کیلووات احتمالا بر روی پلاک آن درج شده است. 380 ولت مثلث و 660 ولت ستاره. می دانیم که شبکه برق ایران 380 ولت است. پس یک چنین الکتروموتوری بصورت دائم نمی تواند در حالت ستاره کار کند و باید بصورت مثلث به کار گرفته شود. اما برای راه اندازی می شود آن را با روش ستاره-مثلث راه اندازی کرد.

Responsive image
کیان
1399/02/08

با سلام، یه موتور سه فاز ۳ اسب رو میخام با تکفار بصورت چیگرد و راستگرد راه اندازی کنم، سپاس

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کیان جان

در مقاله دو پیکربندی مختلف در حالت ستاره و مثلث برای جهت گردش چپگرد و راستکرد نشان داده شده است. فکر می کنم به اندازه کافی واضح باشند.

Responsive image
محمد
1398/12/12

سلام موتور سه فاز یک و نیم کیلو وات داریم که دوتا خازن بهش وصل هست با برق تکفاز 220 مثلث!میخوایم کار بکنه لطفا میشه توضیح بدید دوتا خازن چجور قرار میگیره؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

در تمامی پیکربندی ها شما برای راه اندازی به یک خازن نیاز دارید. شاید خازنها با هم موازی شده اند که در این حالت ظرفیت آنها با هم جمع می شود و ظرفیت بیشتری را تشکیل می دهند.

Responsive image
شریفی راد
1398/06/14

سلام مهندس جان من ی موتور ۳فاز۳اسب دارم منتهی برق تکفازدارم چطوری میتونم تبدیل کنم ک موتور تکفازبشه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب شریفی راد

می توانید یک خازن 150 میکروفاراد دائم کار تهیه کنید و طبق پیکربندی هایی که در مقاله مطرح شده است موتور خود را متصل کنید در این حالت توان موتور مقداری کاهش می یابد. روش دیگر استفاده از درایو فرکانس متغیر (اینورتر) ورودی تکفاز خروجی سه فاز است.

Responsive image
محمد نوری
1398/05/10

سلام وقت بخیر .....ما یه اکترو موتور سه فاز 5اسب رو با کارواش 200 بار کوپله کردیم ...منتهی برق سه فاز نداریم ..چطور میتونیم تبدیل به تک فازش کنیم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب نوری

اگر قصد دارید از کارواش به طور دائم استفاده کنید موتور را تکفاز نکنید. چون راندمان کاهش می یابد و احتمالا توان نامی موتور نیز کاهش می یابد. یک اینورتر تکفاز به سه فاز تهیه کنید و برق تکفاز را به سه فاز تبدیل کرده و به موتور اعمال کنید. موفق باشید.

Responsive image
جواهری
1397/10/05

با سلام -یه موتور سه فاز2 اسب بخار (با گیربکس)رو با ولتاژتکفازخواستیم راه اندازی کنیم با دو عددخازن45 میکرو اما راه اندازی نشد وبا خازن250میکرو راه اندازی شداما بعد از راه اندازی جریان زیادی می کشید؛علت چی می تونه باشد وراهکار پیشنهادی ؟با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای جواهری

در راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز توان و گشتاور موتور کاهش می یابد. یک موتور دو اسب به 100 میکروفاراد خازن نیاز دارد. احتمال دارد بار یا گشتاور راه اندازی مورد نیاز شما از مقدار تولید شده توسط موتور بیشتر باشد. شاید بد نباشد گزینه استفاده از یک درایو ورودی تکفاز و خروجی سه فاز را هم بررسی کنید.

Responsive image
افشین قجاوند
1397/09/20

سلام. 1- توان راکتیو خازن دائم کار مورد نظر بازای هر کیلوات توان موتور ، چند کیلووار می باشد؟ 2- موتورهای سه فاز تا حداکثر چند کیلووات را می‌توان به صورت تکفاز راه‌اندازی نمود؟ 3- مدت زمان کارکرد در بار کامل و با این شرط (تبدیل موتور سه فاز به تکفاز) چه مدت است؟ 4- راندمان موتور چقدر کاهش می‌یابد؟ 5- سرعت موتور چقدر کاهش می‌یابد؟ 6- زمانیکه گشتاور راه اندازی بالا است ، خازن راه انداز به چه صورت در مدار نصب می گردد و پس از چه مدت زمان می‌بایست از مدار خارج شود؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام افشین جان

1- میزان توان راکتیو کاملا وابسته به توان موتور سه فاز است در توانهای کوچک ضریب توان حدود 0.7 و در تونهای زیاد تا 0.9 هم می رسد. این مورد از کاتالوگ سازنده در دسترس است.
2- معمولا برای راه اندازی موتور سه فاز بصورت تکفاز به 70 میکروفاراد خازن برای هر کیلووات موتور نیاز دارید. ظرفیت خازن الکتروموتوری موجود در بازار شما را محدود می کند معمولا خازن 100 تا 150 میکروفاراد دائم کار در بازار پیدا می شود.
3- در مورد مدت زمان کارکرد یک الکتروموتور بایستی بتواند دائم کار کند اما بایستی پایش شود که دمای آن از دمای مجاز کلاس حرارتی بیشتر نشود.
4- کاهش راندمان قاعده خاصی ندارد اما قطعا کاهش می یابد.
5- سرعت موتور کاملا به مقدار بار بستگی دارد در صورتیکه مقدار زیادی کاهش یابد نشان دهنده این است که موتور احتمالا داغ کرده و خواهد سوخت بذا باید از این روش اجتناب کرد.
6- اگر در مورد این مقاله منظور شما است خازنها دائم هستند و راه انداز نیستند.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code