گرم شدن بیش از حد الکتروموتور بدلیل استارتهای متوالی

استارت های متوالی باعث گرم شدن بیش از حد الکتروموتور می شود، که به آن short cyclingمی گویند. در این مقاله به تشریح جزئیات آن می پردازیم.

گرم شدن بیش از حد الکتروموتور بدلیل استارتهای متوالی

گرم شدن بیش از حد الکتروموتور بدلیل استارتهای متوالی

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

قبل از راه اندازی مجدد موتور کمی صبر کنید.

شما احتمالا می دانید که الکتروموتورها برای شروع یا استارت نیاز به جریان بیشتری دارند تا راه اندازی شده و به کار خود ادامه دهند. این بدین معنی است که موتورها در هنگام راه اندازی نسبت به زمانی که در حال کار هستند گرمای بیشتری تولید می کنند. دفع حرارت اضافه به زمان نیاز دارد. پس شما در یک بازه زمانی مجاز هستید به دفعات مشخصی موتور را راه اندازی و متوقف کنید. تا از گرم شدن بیش از حد الکتروموتور جلوگیری کنید.

حرارت را می توان در حین کار یا فعالیت موتور دفع کرد (فن در موتورهای خنک شونده توسط فن، کمک می کند که حرارت دفع شود) و یا می توان در هنگامی که موتور در حال کار نبوده و متوقف است حرارت را دفع نمود. مهمترین مسئله این است که برای دفع کردن گرمای ناشی از راه اندازی که به میزان قابل توجهی دمای موتور را از طریق راه اندازی های متوالی و نزدیک به هم افزایش می دهد چاره ای اندیشیده شود. اگر چرخه شروع / توقف / شروع خیلی کوتاه باشد، ما آن را کوتاه بودن سیکل کاری می نامیم. که این مساله برای الکتروموتورها مخرب است.

اکثر تولیدکنندگان تعداد دفعات مجاز راه اندازی در بازه زمانی مشخص را برای موتورهایی که ساخته اند در مدارک فنی خود درج می کنند. اگر مطمئن نیستید که مدت زمان مورد نیاز بین راه اندازی های متوالی چقدر باید باشد، برای دریافت زمان توصیه شده با سازنده تماس بگیرید.

گاهی اوقات، کنترل کننده هایی که برای تجهیزات دوار موتوری منظور شده اند  گزینه ای برای تعیین حداقل زمان بین استارت های متوالی دارند. گاهی اوقات کنترل ها در واقع این زمان را محدود می کنند به طوری که مهم نیست که اپراتور چه موقع موتور را استارت می زند تا هنگامی که وقفه از پیش تعیین شده به اتمام نرسیده است موتور راه اندازی نخواهد شد.

به طور معمول، یک موتور در حال کار سریعتر از یک موتور متوقف شده خنک می شود. بنابراین زمان انتظاری که بین استارت های متوالی توصیه می شود، بستگی به این دارد که آیا موتور در حال کار بوده است (و همین حالا متوقف شده است) یا از آخرین استارت غیرفعال است.

به همین دلیل داده های موجود در اسناد فنی موتور شما ممکن است دو فرکانس استارت متفاوت برای یک موتور مشخص را نشان دهند. همانطور که شما قطعا حدس زده اید، فرکانس کوتاه تر برای یک موتور در حال کار است و فرکانس بزرگتر برای موتوری است که از زمان آخرین استارت فعالیت نکرده است. نسبت بین اینها معمولا 3 به 1 است.

ممکن است مطمئن نباشید که کدام یک از آنها را به کار ببرید. به عنوان مثال، موتور راه اندازی شده و اما بعد متوقف شده است. این مورد می تواند در حالی که موتور زیر بار است و تلاش می کند استارت بزند اتفاق بیفتد. مثال کلاسیک از گیر کردن تکه های ضایعات  بین دندانه های آسیاب این مورد را به خوبی نشان می دهد. موتور به سرعت کارکرد خود نمی رسد قبل از آنکه شما ضایعات را از آسیاب بیرون بکشید و گیر آن را برطرف کنید. در چنین مواردی برای ایمنی بیشتر زمان بین استارتهای متوالی را دو برابر کنید.

همچنین توجه داشته باشید که این حداقل زمان بین استارت ها وتحت  شرایط معمول می باشد. اگر موتور برروی یک فرآیند و در محیط گرم نصب شده است و دمای محیط باعث می شود که شما عرق کنید ، شما باید زمان بیشتری را صبر کنید.

اگر فکر میکنید استارت های متوالی موتورهای شما را تحت فشار قرار داده است، حداقل زمان را تعیین کنید و اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهید. به عنوان مثال، بر روی شستی های کنترل یک علامت بزنید و حداقل زمان لازم برای راه اندازی های متوالی را برای اپراتور مشخص کنید. یا یک تایمر را نصب کنید که تا قبل از تمام شدن حداقل زمان مورد نیاز شستی های یا کلیدهای فرمان را قفل کند.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

 منبع : EC&M توسط : Mark Lamendola

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره موتورهای القایی مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- انتخاب موتور ویبره مناسب

2- راهنمای خرید الکتروموتور

3- طراحی و ساخت موتور القایی 270 کیلووات ده قطب

4- تفاوت موتور قفس سنجابی و موتور اسلیپ رینگ (Slip Ring)

5- موتور اسلیپ رینگ چگونه کار می کند؟

6- اصول سایز کردن الکتروموتور

7- محاسبه زمان راه اندازی الکتروموتور

8- چگونه یک موتور الکتریکی ساده بسازیم

9- گرم شدن بیش از حد الکتروموتور بدلیل استارتهای متوالی

10- موتور القایی چگونه کار می کند؟

11- الکتروموتور چیست

12- طراحی موتور القایی - قسمت اول

13- طراحی موتور القایی - قسمت دوم

14- دلایل استفاده از مقاومت در خازن راه انداز موتور

15- روشهای ترمز موتورهای القایی

16- خواندن پلاک موتور القایی در استاندارد IEC

17- نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی

18- انتخاب الکتروموتور القایی در صنعت – قسمت اول

19- انتخاب الکتروموتور القایی برای کاربردهای صنعتی – قسمت دوم

20- انتخاب الکتروموتور القایی در صنعت – قسمت سوم

21- ساختمان موتورهای القایی سه فاز

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code